Stevia


Stevia merupakan genus yang terdiri daripada 150 spesies herba daripada keluarga bunga matahari (Astereacea). Ia secara rasminya ditemui pada kurun kesembilan belas oleh Dr. Moises Santiago Bertoni. Beliau menamakannya Stevia Rebuadiani Bertoni, sebagai penghormatan kepada Ahli kimia Paraguay, Ia merupakan tumbuhan yang berasal daripada kawasan tropika dan sub-tropika di Amerika selatan dan Amerika Tengah. Stevia yang digunakan secara meluas sebagai pemanis ialah stevia dariSpesis Rebaudiana. Ia juga dikenali sebagai sweetleaf, sugarleaf ataupun sweet herb.

Bahan aktif yang bertanggungjawab ke atas rasa manis pada daun stevia dikenali sebagai steviol glycosides yang mengandungi stevioside dan rebaudioside. Bahan aktif ini stabil pada suhu tinggi, nilai pH yang stabil dan tidak merangsang tindak balas glycemic, menjadikan ia semakin digemari orang ramai terutamanya untuk yang ingin menghadkan pengambilan karbohidrat dan mengelakkan diabetes. Selain itu, stevia juga didapati boleh merawat tekanan darah tinggi, mengurangkan tahap asid urik dan obesiti.

Stevia telah digunakan sebagai pemanis semulajadi oleh masyarakat di Brazil dan Paraguay sejak beratus-ratus tahun dahulu lagi. Ia mula digunakan oleh kaum Red Indian Guarani di Paraguay sejak 1500 tahun yang silam. Ia digunakan terutamanya untuk memaniskan teh herba mereka. Selain daripada itu ia juga digunakan untuk memaniskan makanan mereka. Mereka juga menggunakan Stevia sebagai penawar terutamanya untuk menurunkan tekanan darah tinggi, melawaskan kencing.

Kegunaan stevia sebagai pemanis mula disedari oleh orang Eropah pada kurun ke-16. Sejak itu ia mula digunakan dengan meluas di Eropah sehinggalah dibawa ke Asia. Walaubagaimanapun kajian terhadap Stevia hanya mula dilakukan pada awal kurun ke 19 apabila para pengkaji di Brazil mendengar cerita yang sehelai daun stevia boleh memaniskan sebiji buah peria dan juga secawan teh herba yang kelat. Ia mula dikaji oleh seorang ahli botani Paraguay bernama Moises S. Bertoni yang kemudiannya menulis antara artikel-artikel awal mengenai Stevia pada awal kurun ke 19.

Stevia mengandungi sifar kalori, lemak, kolestrol, gula dan karbohidrat. Ekstrak stevia dikatakan 300 kali lebih manis dari gula biasa. Ciri ini telah menarik minat para pengkaji untuk menjalankan kajian terhadap Stevia. Kajian terhadap kandungan toksidnya, mendapati kandungan utama yang menyebabkan ia manis iaitu Steviosid tidak toksid. Ia juga didapati tidak menyebabkan mutasi sel.

Kajian saintis Brazil pada tahun 1991 mendapati Steviosid berkeupayaan untuk menurunkan tekanan darah pada tikus. Daripada penemuan ini, satu lagi ujian dilakukan pada tahun 2000. Kali ini subjeknya merupakan 106 orang berbangsa Cina (lelaki dan perempuan) yang mengalami penyakit darah tinggi. 60 subjek diberikan kapsul yang mengandungi 250mg steviosid 3 kali sehari. Pemeriksaan terhadap subjek dilakukan sebulan sekali selama satu tahun. Selepas 3 bulan , tekanan darah sistolik dan diastolik telah menurun dengan ketara dan kesannya berkekalan sepanjang tahun. Hasil dari kajian ini saintis merumuskan steviosid yang diambil secara oral adalah berkesan untuk menurunkan tekanan darah dan ia mungkin boleh dipertimbangkan sebagai bahan altenatif atau suplemen untuk pesakit darah tinggi. 

Satu kumpulan saintis lagi melakukan ujian terhadap kesan hipoglisemik glikosid yang terdapat dalam stevia. Mereka juga mengkaji kesan terhadap pengeluaran glukos terhadap glikosid, steviol, isosteviol dan glukosilsteviol.steviol didapati tidak menghasilkan glukos. Pada tahun 2000 juga, para pengkaji di Denmark telah menjalankan satu kajian yang menunjukkan tindakan hipoglisemik in vitro yang dilakukan oleh steviosid dan steviol adalah hasil daripada keupayaan kedua-duanya menghasilkan insulin melalui tindakan terus terhadap sel-sel beta. Mereka merumuskan hasil kajian mendapati sebatian ini mungkin mempunyai potensi untuk menjadi agen anti-hipeglisemik dalam rawatan diabetes mellitus jenis 2.
Stevia juga digunakan sebagai tonik untuk jantung.Ia berfungsi dengan cara menstabilkan tekanan darah, ia juga menstabilkan degupan jantung.Kajian tentang ini telah dilakukan pada tahun 1978 terhadap tikus.

Antara ciri-ciri Stevia ialah:

1.Pemanis Semulajadi
2.Menurunkan Kadar Gula Dalam Darah.
3.Melawaskan Kencing
4.Menurunkan Tekanan Darah.
5.Membunuh Bakteria
6.Mengurangkan Keradangan




Rooibos Tea













Rooibos tea hanya hidup subur di kawasan Cedarberg berhampiran Cape Town, Afrika Selatan.Rooibos tumbuh secara semulajadi tanpa sebarang kafein. Ini adalah penting, kerana ia bermakna ia tidak perlu menjalani proses kimia untuk menghapuskan kafein. Ini bermakna bahawa sesiapa sahaja boleh minum ,

Teh Rooibos mengandungi pelbagai antioksidan, yang membantu untuk melindungi badan dalam beberapa cara. Dua polifenol antioksidan dipanggil aspalathin dan nothofagin terdapat dalam kepekatan yang tinggi dalam teh Rooibos . Antioksidan melindungi badan dengan memerangi radikal bebas Salah satu faedah kesihatan utama teh Rooibos adalah bahawa ia mengandungi beberapa mineral yang penting untuk kesihatan. Ini termasuk: magnesium ( yang penting untuk sistem saraf ), kalsium dan mangan ( penting untuk gigi dan tulang yang kuat ), zink (penting untuk metabolisme ) dan besi (kritikal untuk membantu darah & otot mengedarkan oksigen).




Indian Kino


Indian kino berasal dari India , Nepal dan Sri Lanka dan kebanyakannya ditemui di rantau Ghats Barat.Indian Kino dalam botani dikenali sebagai Pterocarpus Marsupium.Ia boleh tumbuh sehingga 30 meter tinggi.Kandungan herba ini membantu untuk menurunkan tahap glukos dalam tubuh.Indian kino boleh membawa kepada pengurangan yang ketara tahap gula dalam darah di kalangan pesakit kencing manis.Sains moden telah menemui khasiat utama India Kino, ianya dapat meremajakan sel-sel beta dalam pankreas (sel-sel yang menghasilkan insulin).




Gymnema 


















Gymnema adalah tumbuhan memanjat berkayu yang berasal dari hutan tropika di India & afrika. Gymnema adalah herba perubatan yang telah lama digunakan di India untuk merawat banyak masalah kesihatan. Gymnema adalah makanan tambahan herba yang semakin popular sebagai satu cara untuk mengurangkan tahap gula darah.Universiti Michigan Kesihatan laporan Sistem yang Gymnema boleh membantu merawat Jenis 1 dan jenis 2 kencing manis Herba ini boleh diambil dalam ekstrak cecair atau bentuk kapsul , walaupun persediaan dari teh daun keseluruhan mungkin paling berkesan.


Menurut Dr Sharol Tilgner , pakar herba master , doktor naturopathic dan pengarang " Perubatan Herba Dari Jantung Bumi ," Gymnema mungkin bertanggungjawab untuk beberapa tindakan penting berkaitan kesihatan. Gymnema mempunyai tindakan hipoglisemik , yang bermakna bahawa ia membantu tahap gula darah tinggi yang lebih rendah. Ini mungkin penting terutamanya dalam pesakit kencing manis. Gymnema juga membantu mengurangkan jumlah lipid dalam darah anda dan mempunyai tindakan anti- atherosclerotic. Tindakan anti- atherosclerotic Gymnema membantu mengekalkan plak daripada terbentuk pada dinding arteri anda.

Gymnema mempunyai beberapa kegunaan penting . Dr Michael Murray, doktor naturopathic , pakar perubatan dan pengarang botani " Kuasa penyembuhan Herba ," mencatatkan bahawa Gymnema adalah salah satu herba yang paling praktikal untuk menurunkan peratusan gula dalam darah pesakit kencing manis. 

Asid gymnemic membantu menurunkan rasa mudah terpengaruh anda untuk merasa makanan manis apabila diletakkan secara langsung pada lidah anda , yang boleh membantu pesakit kencing manis dan mengambil kurang kalori . Kajian menunjukkan bahawa Gymnema adalah salah satu daripada beberapa herba yang boleh meningkatkan pengeluaran badan anda hormon insulin .





Yacon













Yacon , Polymnia sonchifolia , juga dikenali sebagai epal tanah Peru, adalah berasal dari Amerika Selatan Orang di Andes telah menikmati yacon sebagai sumber makanan selama lebih daripada seribu tahun. Ia adalah ahli keluarga bunga matahari , dengan daun seperti saderi yang boleh membesar sehingga 10 kaki tinggi. Ubinya boleh dimakan . Setiap tumbuhan boleh menghasilkan sehingga 20 akar berat pound setiap satu . Yacon menawarkan manfaat kesihatan tertentu.


Penyelidikan telah membuktikan bahawa yakon berfaedah bagi mereka yang mempunyai tekanan darah tinggi. Yacon boleh menurunkan tekanan darah sebanyak 5 hingga 10 peratus. Ia juga boleh mengurangkan kolesterol dan menghalang pembentukan darah beku dan diabetes.

Pengurusan Gula Darah
Sirap yang diperbuat daripada akar yacon boleh membantu menurunkan gula darah anda, mengikut kajian yang diterbitkan dalam April 2009 isu " Pemakanan Klinikal ." Molekul Sugarlike dalam yacon dikenali sebagai Fructooligosaccharides , yang berasal dari karbohidrat nondigestible dipanggil inulin, menyediakan kira-kira setengah kemanisan gula tanpa meningkatkan paras gula dalam darah. Hasil Kajian juga menunjukkan bahawa sirap yacon dapat mengurangkan berat badan 

Kesihatan hati
Gabungan yacon dan silymarin, yang merupakan komponen aktif dalam milk thistle, baik kolesterol dan kadar gula dalam darah di kalangan pesakit dengan sindrom metabolik dalam kajian yang diterbitkan dalam bulan Mac 2008 isu " Makanan dan Kimia Toksikologi ." Sindrom metabolik adalah kombinasi keadaan yang meningkatkan risiko penyakit jantung dan kencing manis. Dalam kajian itu, peserta dimakan 2.4 gram yacon dan 0.8 gram silymarin sehari selama 90 hari. Keputusan menunjukkan makanan tambahan gabungan paras kolesterol baik dan menghalang pengumpulan lemak di dalam hati , penyelidik yang membawa kepada kesimpulan bahawa yacon dan silymarin boleh menggalakkan kesihatan jantung dan fungsi hati.

Penggunaan pemakanan
Yacon segar mempunyai rasa sedikit manis dan tekstur rangup sama dengan epal , manakala rasa adalah hampir dengan tembikai. Amerika Selatan makan ubi, yang boleh berkisar dari kuning ke ungu, buah-buahan , dengan jus lemon dan madu , atau mereka menambah kepada salad buah-buahan. Anda juga boleh kacau- goreng, panggang atau bakar yacon sebagai sayur-sayuran . Menggunakan daun yacon , juga tinggi inulin, untuk membalut makanan lain seperti yang anda lakukan kubis atau daun anggur, atau minuman mereka membuat teh herba. Sirap yacon yacon dan makanan tambahan serbuk juga disediakan.